مهارت‌های ده گانه زندگی
مهارت‌های ده گانه زندگی
دلایل عدم درک خطر در کودکان طیف اتیسم
دلایل عدم درک خطر در کودکان طیف اتیسم

آموزش توالت کودکان

آموزش توالت کودکان

آموزش توالت کودکان

⭕️راهکارهای کمکی برای آموزش توالت کودکان بدون کلام یا فاقد مهارت های کلامی لازم:

۱️⃣ 🚽 از تصاویر ساده و راهنماهای دیداری با زبان ساده استفاده کنید (نمونه را در بالا ببینید، میتوانید با توجه به نیاز کودکتان آن را تهیه کنید).

۲️⃣🚽 حذف پوشک و‌ پوشیدن لباس زیر را به تاخیر نیندازید: در اسرع وقت کودکتان را از پوشک گرفته و‌ لباس زیر را جایگزین کنید. پوشک های جدید به خوبی بوی ادرار را میگیرند.بنابراین کودکتان ممکن‌ است حتی متوجه نشود که جیش کرده است. پوشیدن لباس زیر به تنهایی به کودک کمک می کند تا این خطا (خیس کردن شلوار) را با احساس ناراحتی ناشی از خیس شدن مرتبط سازد و متوجه ماجرای آموزش شود.

۳️⃣ 🚽 کودکتان را به خاطر خطا (خیس شدن شلوار ) سرزنش نکنید! در عوض، به کودک یادآوری کنید که شما انتظار دارید به هنگام نیاز به توالت برود.

۴️⃣🚽 رفتار مورد قبول را تشویق کنید: لیستی از فعالیت و اسباب بازی های مورد علاقه کودکتان را شناسایی کنید.

📣 دقت کنید از این مشوقها تنها برای آموزش توالت استفاده کنید.
📣  بسیار مهم است هر بار فورا او به او مشوق بدهید.
📣 از راهنماهای دیداری برای یادآوری مشوق ها استفاده کنید. برای مثال تصویری از جایزه را به جدول تصویری توالت اضافه کنید و‌ یا از فلش برای توضیح اول استفاده از توالت، بعد گرفتن جایزه (ماشین) استفاده‌ کنید.

آموزش توالت کودکان

آموزش توالت کودکان

۵️⃣ 🚽 از مشوق ها برای یادگیری فرآیند آموزش استفاده کنید:
در برخی مواقع مشوق ها به شما کمک می کند تا در مورد رفتاری که از او انتظار دارید، صحبت کنید. مخصوصا برای کودکی که درک قانون «اگر …، بعد …» برایشان دشوار است. برای مثال کودکتان ممکن است متوجه نشود اگر تو لگن دستشویی ادرار کنی، بعدش میتونی با تبلت بازی کنی، در این صورت:

🔸 در روزی که شما و کودکتان در منزل هستید، مایعات بیشتری به کودک بدهید. در طی این فرآیند بدنبال الگو باشید؛ یعنی زمان و مکان هر خطا را یادداشت کنید، در نهایت الگویی بدست می آید. برای مثال کودکتان به صورت میانگین هر ۳۰ دقیقه بعد از آب خوردن، ادرار می کند.

۶️⃣ 🚽 مهارت های کودکتان را برای برقراری ارتباط بهبود ببخشید:

بسیار مهم است تا به کودکان با مهارت های کلامی محدود کمک شود تا نیاز به دستشویی را اطلاع دهد. در این شرایط کودکتان را تشویق کنید تا از کمک های تصویری تهیه شده استفاده کند.

🔸 کودک ممکن است با نگاه به شما یا نگاه به دستشویی، به شما اطلاع دهد.

توجه به این نشانه های ارتباطی بسیار کمک کننده است تا بتوانید فورا متوجه شوید و کودک را تشویق کنید تا از همان روش ارتباطی تعیین شده (مثلا اشاره به تصویر) استفاده کند.

منبع:  مطلب ترجمه شده از سایت Autism Speaks

Points
مرکز توانبخشی باران
مرکز توانبخشی باران
این مرکز در سال ۱۳۸۳ با تلاش دکتر جواد نژادی تاسیس شد , فعالیت مرکز توانبخشی باران در زمینه های ( بیش فعالی , گفتاردرمانی , کاردرمانی , مفاهیم بینایی , اختلال یادگیری , اوتیسم , نوروفیدبک , آزمون های شناختی , توانبخشی شناختی و … ) میباشد

سیستم نظردهی برای این مطلب توسط مدیریت بسته شده است.