تاریخچه ماساژ تراپی
تاریخچه ماساژ تراپی
تشنج در کودکان مبتلا به اتیسم
مشکل تشنج در کودکان مبتلا به اتیسم

اختلال طیف اوتیسم چیست ؟

اختلال طیف اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم را به اختصار ASD می‌گویند که به نوعی از نارسایی رشد در اثر نقصان در عملکرد طبیعی مغز گفته می‌شود.

فرد مبتلا به اوتیسم معمولا در برقراری ارتباطات اجتماعی و مهارت‌های لازم برای آن دچار مشکل می‌شود. فرد دچار به این اختلال معمولا ترجیح می‌دهد رفتارهایی مشخصی را تکرار کند و از تغییرات اساسی (و همینطور هرگونه تغییر کوچک) هم می‌پرهیزد و در برابر آن‌ها مقاومت به خرج می‌دهد. نزدیکان و اقوام افراد مبتلا به اوتیسم می‌گویند، اگر آن‌ها از وقوع تغییری پیش از رخ دادن آن آگاه باشند، می‌توانند با تغییرات کنار بیایند یا درجه مقاومت آن‌ها نسبت به موضوع را کمتر خواهد بود.

🌈🧩 اختلال اتیسم یک طیف است به این معنا که افراد در موارد زیر با هم متفاوت اند:

🧠هوش: برخی از کودکان دارای ناتوانی های ذهنی هستند، عده ای نیز توانایی های متوسطی یا حتی بالاتر از متوسط دارند. تعداد محدودی دارای استعدادهای جزیره ای و توانایی های کاملا خاص و غیر معمول هستند (ساوانت).

👫 علاقه ی اجتماعی: برخی از کودکان کناره گیر هستند و بی علاقه نسبت به بودن در کنار دیگر کودکان هستند، برخی دیگر بسیار علاقه مند به کودکان دیگر هستند اما توانایی برقراری ارتباط با آنها و یا صحبت کردن با آنها را ندارند.

🗣کلام: برخی از کودکان هرگز به زبان بیانی دست نمی یابند، برخی دیگر مانند پروفسوهای کوچک با دریای بیکران لغات و ساختار پیشرفته ی جملات صحبت می کنند.

🧩🔍 شدت علائم: برخی از کودکان به رفتارهایی مانند بال بال زدن، چرخیدن مشغول می شوند و به لحاظ اجتماعی بسیار ناپخته اند، اما دیگران به سختی می کوشند تا تظاهر به نرمال بودن نمایند به ویژه در موقعیت های عمومی.

➕ اختلالات همراه دیگر: برخی از کودکان طیف اتیسم اختلال همراه دیگری ندارند، اما تعداد کمی صرع و اختلالت ژنتیکی دیگر از جمله سندرم X شکننده، توبروس اسکورلوز را به همراه دارند. اختلالات اضطرابی به ویژه فوبیای اجتماعی و رفتارهای وسواسی اجباری به طور ویژه ای رایج هستند و افسردگی در نوجوانی می تواند بروز نماید.

اختلال طیف اوتیسم چیست ؟

اختلال طیف اوتیسم چیست ؟

چرا درمان اتیسم باید از سنین پایین شروع شود؟

(۱) *دوره های حساس یا بحرانی رشد*

مطالعات علمی نشان داده اند که در طول دوران رشد انسان و موجودات زنده، “دوران حساس یا بحرانی رشد” وجود دارد که موجود زنده در این سنین بیشترین آمادگی را برای کسب توانایی های خاص دارد و زمانی که این دوران حساس یا بحرانی به پایان برسد، میزان و سرعت یادگیری آن توانایی خاص بشدت کاهش می یابد. برای مثال مطالعات نشان داده اند که دوران حساس رشد بینایی ماه های اولیه پس از تولد است و اگر در این ماه ها به سیستم بینایی تحریک نرسد و نوزاد در فقر محیطی شدید قرار بگیرد (مثلا در جایی تاریک) آسیب های پایداری به بینایی او وارد می شود که برخی از این آسیب ها تا آخر عمر باقی می مانند.

یک مثال آشنای دیگر از دوره های حساس رشد، توانایی کسب مهارت های زبان یا زبان آموزی است. بدین صورت که پنجره زمانی یا دوره بحرانی زبان آموزی حدودا از سنین ۲ تا ۶ سالگی است و اگر در این سنین کودک را در معرض هر نوع زبانی قرار دهیم با کمترین زحمت و بالاترین سرعت ممکن آن را فرا میگیرد و پس از این زمان و در سنین بعدی زبان آموزی دشوارتر می شود.

نکته مهم اینجاست که اکثر دوره های بحرانی رشد از جمله دوره بحرانی زبان اموزی، یادگیری مهارتهای ارتباطی و مهارتهای اجتماعی که اتفاقا نقص در آن ها هسته مرکزی اختلال طیف اتیسم است، در سنین پایین و در واقع زیر سن ۶ سالگی است. به همین سبب، اگر در دوره های بحرانی رشد (از همان ابتدا که کودک علائم اتیسم را نشان می دهد) مداخلات جامع و مداوم را به کودک مبتلا به اختلال طیف اتیسم ارائه کنیم، بیشترین و بهترین پاسخ را از درمان خواهیم گرفت و بیشتر احتمال دارد که کودک به جامعه عادی برگردد یا به عبارتی دیگر کودک مبتلا به اتیسم بهبودی یابد یا درمان شود

اختلال طیف اوتیسم

اختلال طیف اوتیسم

چرا درمان اتیسم باید از سنین پایین شروع شود؟

(۲) *انعطاف پذیری مغز (Brain Plasticity)*

اصطلاح “انعطاف پذیری ” به توانایی دستگاه عصبی برای بازسازماندهی ساختار و عملکرد سلولهای عصبی مغز در برابر تجربیات محیطی اشاره دارد. این ویژگی زیربنای تحول سازگارانه و بازسازماندهی مدارهای عصبی در مغز است.
مطالعات علمی نشان داده اند که انعطاف پذیری در سال های اولیه پس از بیشتر اتفاق می افتد، یعنی زمانی که مدارهای عصبی در حال رشد هستند و رشد عصبی در حال تنظیم شدن است.

در واقع، در این دوران از تحول است رشد مدارهای عصبی در برابر تجربیات بسیار حساس است و به اصطلاح عامیانه مغز هنوز”نرم” و “پلاستیکی” است و می توان با مداخلات جامع و فشرده رشد مغز و مدارهای عصبی را راحت تر تنظیم کرد و به اصلاح خودمانی اتیسم را درمان کرد.
پس از سنین ۵-۴ سالگی رفته رفته از انعطاف پذیری مغز کاسته می شود و به دلیل همین کاهش انعطاف یا سفت شدن مغز است که کودکانی که از سنین ۷-۶ سالگی به بعد درمان دریافت می کنند اثربخشی این درمان ها بشدت کاهش می یابد و علائم کودک مبتلا به اتیسم نسبت به درمان بسیار مقاوم می شوند.

ترجمه و گردآوري: مركز توانبخشي باران

[تعداد: 5   میانگین:  5/5]
مرکز توانبخشی باران
مرکز توانبخشی باران
این مرکز با تلاش دکتر جواد نژادی تاسیس شد , فعالیت مرکز توانبخشی باران در زمینه های ( بیش فعالی , گفتاردرمانی , کاردرمانی , مفاهیم بینایی , اختلال یادگیری , اوتیسم , نوروفیدبک , آزمون های شناختی , توانبخشی شناختی و … ) میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *