🔶 پیاژه: هدف اصلی آموزش در مدارس باید ساختن زنان و مردانی باشد که قادر به انجام کارهای تازه باشند، نه این که فقط کارهایی که نسل های قبلی انجام داده اند را تکرار کنند.
🔶 ژان پیاژه روانشناسی است که به دلیل نظریات ارزشمندش در زمینه رشد شناختی مشهور شده است.
۱-دارای هدف خارجی نبوده
۲-کاملأ اختیاری و لذت بخش باشد.
۳-سازماندهی نداشته باشد.
۴-از هر گونه پرخاشگری به دور باشد.
بازی کودکان
اهمیت بازی در کودکان
کودک از طریق بازی های مهارتی به رشد اعمال و حرکات می پردازد مثلأ وقتی کودک سوار تاب می شود علاوه بر احساس لذت، حفظ کردن کنترل را نیز یاد می گیرد. بازی های مهارتی اکثرا در مرحله حسی-حرکتی( تقریبا از دو ماهگی تا دو سالگی) وجود دارد.
بازی هایی که کودک با بهره گیری از قدرت تخیل خود، واقعیت اشیا را تغییر می¬ دهد و به آرزوهایش جامه عمل می پوشاند به طور مثال زمانی که کودک با تکه چوبی مانند اسبی می تازد. پیاژه بازی های نمادین را اوج بازی های کودکانه می داند. این بازی ها از سنین ۲، ۳ سالگی تا ۵، ۶ سالگی در بین کودکان رواج پیدا می کند.
بازی هایی باقاعده هستند که دارای قواعد و مقررات خاصی می باشند که اعضای گروه ملزم به رعایت آن هستند. کودک از طریق این بازی ها مشارکت، همکاری . رعایت حقوق دیگران و قانون را می آموزد و این بازی ها در سن ۴ تا ۷ سالگی وجود دارد که منجر به رشد اجتماعی کودک می شود.
بازی هایی که منجر به ساختن یک وسیله می شود. مثل حل مسائل، انجام کارهای مکانیکی که این بازی ها حد فاصل بازی های کودکانه و سازگاری های واقعی است.