9 مهارت والدین موفق
9 مهارت والدین موفق
رفلکس های اولیه شیرخوارگی
رفلکس های اولیه شیرخوارگی

تقویت مهارتهای گفتاری در کودکان

تقویت مهارتهای گفتاری در کودکان

تقویت مهارتهای گفتاری در کودکان

🔴 راهکارهای اساسی برای تقویت مهارتهای گفتاری در کودکان

🔺 دادن اطلاعات به كودك :
خانواده ها بايد به كودكان خود فرصت بدهند تا مستقيما با اشياى حقيقى روبه رو شوند و در گردش ها، مسافرتها، مهمانیها، موزه ها و باغ وحش درباره مشاهدات خود با والدين گفتگو كنند.

🔺 تحمل پرسشهاى كودكان :
چون كودك مى خواهد به اسرار جهان محيط پيرامون خود پى ببرد، بدين سبب او درباره هر چيزى كه مى بيند يا مى شنود از والدين و مربيان خود سوال مى پرسد و والدين بايد متناسب با توانايى هاى كودك به سوالات او پاسخ بدهند (و قطعا نه پاسخی که برای کودک قابل فهم نباشد).

🔺 كمك به كودك براى به كار بردن تلفظ صحيح كلمات:
هنگامی كه كودك تلفظ كلمه اى را اشتباه بيان مى كند, نبايد او را مورد تمسخر قرار داده و همواره بايد اشتباهات او را به طور صحيح تلفظ كنيم و از او بخواهيم كه آن كلمه را به صورت صحيح بيان كند. همچنین وقتى او سخن ميگويد بايد به دقت به حرفهاى او گوش داده و توجه كنيم.

🔺 رغبت كودكان به يادگيرى و خواندن :
والدين بايد كتابها و داستانهايى را براى كودكان خود بخوانند كه كودك از آنها لذت مى برد و نيز كتابهايى با طرحهاى جالب را در اختيار او قرار دهند و به او اجازه دهند كه كتاب را ورق بزند و تصاوير و كلمات آن را ببيند و بخواند.

تقویت مهارتهای گفتاری در کودکان

تقویت مهارتهای گفتاری در کودکان

🔺 خوددارى از وادار كردن كودك به خواندن، پيش از رفتن به مدرسه:
وقتى كودك براى خواندن آماده نباشد وادار ساختن او بدين امر، جز ايجاد نفرت به خواندن نتيجه اى نخواهد داد و اين مانع پيشرفت و موفقيت كودك در مهارت خواندن مى شود. بنابراين والدين هرگز نبايد با زور و اجبار و قبل از موعد مقرر، كودكان را وادار به خواندن نمايند.

🔺 در نظر داشتن تفاوتهاى فردى :
والدين بايد به اين امر توجه داشته باشند كه توانايى خواندن و حرف زدن كودكان با هم تفاوت دارد و نبايد كودك خود را با كودكان دیگر مقايسه كنند بلكه بايد زمينه هاى رشد و تقويت گويايى كودكان خود را كشف كرده و افزايش دهند.

🔺 كمك به كودكان براى آشنايى با وسايل مورد استفاده در مدرسه:
والدين تا جايى كه مى توانند كودك را با وسايل مدرسه نظير تخته، رنگها، قلم، مداد و ساير وسايل مدرسه آشنا كرده و موارد استفاده آنها را توضيح دهند تا رغبت وى نسبت به تحصيل و مدرسه افزايش يابد.

🔺 عادت دادن کودکان به فهم آنچه كه مى خوانند:
زمانى كه كودك كتاب يا متنى را مى خواند، والدين بايد از كودك بخواهند كه مفهوم آنچه را كه خوانده است بيان كند و چنانچه با معنى كلمه اى آشنا نيست، سعى كنند آن را توضيح داده و معنى كلمه را براى كودك روشن كنند.

مرکز توانبخشی باران
مرکز توانبخشی باران
این مرکز در سال ۱۳۸۳ با تلاش دکتر جواد نژادی تاسیس شد , فعالیت مرکز توانبخشی باران در زمینه های ( بیش فعالی , گفتاردرمانی , کاردرمانی , مفاهیم بینایی , اختلال یادگیری , اوتیسم , نوروفیدبک , آزمون های شناختی , توانبخشی شناختی و … ) میباشد

سیستم نظردهی برای این مطلب توسط مدیریت بسته شده است.